Menu główne:
I dzień -
II dzień Drawnik -
III dzień pole biwakowe Bogdanka -
IV dzień -
V dzień -
Elektrownia Wodna Borowo
Do pokonania będziemy mieli Elektrownię Wodną Borowo, która powstała w 1918 roku. Przenoska prawą stroną przez elektrownię nie jest łatwa, gdyż do pokonania mamy strome betonowe schody. Kajakarze płynący z dobytkiem z pewnością będą zmuszeni do rozpakowania kajaka.
Prostynia
Za elektrownią jezioro Prostynia i miejscowość Prostynia. Dobry punkt komunikacyjny ze względu na to, że Drawa krzyżuje się z droga krajową nr 10. Drawa na odcinku z Borowa do Drawna płynie leniwie i wolno. Za Prostynią przez kilka kilometrów do wsi Rościn koryto rzeki jest silnie zarośnięte grzybieniami oraz grążelami, które sprawiają niesamowite wrażenie. Za Rościnem Drawa przyspiesza. Wpływ do jeziora Grażyna w Drawnie to przepiękny i bajkowy labirynt zieleni. Wielu kajakarzy błądziło szukając drogi do Drawna. Teraz to się zmieniło, ponieważ z inicjatywny Lokalnej Organizacji Turystycznej w Drawnie (LOT Drawno) oznakowano szlak i bez problemu wszyscy się odnajdują. Jeziora Grażyna i Adamowo znajdują się tuż przed parkiem narodowym.
Punkt Informacji Drawieńskiego Parku Narodowego
W Drawnie przy moście drogowym znajdziemy punkt informacji Drawieńskiego Parku Narodowego. Jak w każdym parku narodowym obowiązują bilety. Można również kupić pamiątki oraz mapy.
Drawieński Park Narodowy (DPN)
DPN rozpoczyna się od wypływu z jeziora Adamowo. Na szlaku kajakowym znajduje się sporo pól biwakowych takich jak Drawnik, Barnimie, Bogdanka, Sitnica, Pstrąg oraz Kamienna. Na każdym z tych biwaków są drewniane wiaty, ławki oraz toalety typu ToyToy. Płynąc rzeką w parku narodowym mamy do czynienia z dziką przyrodą, która zapiera dech w piersiach. Pozostaje w stanie nienaruszonym. Dlatego drzewa które przewróciły się do Drawy pozostają w niej tworząc ciekawe i niebezpieczne zatory.
Wydrzygłaz -
Za Sinticą na szlaku kajakowym na prawym brzegu spotkamy głaz – Wydrzygłaz. To jeden z największych głazów narzutowych w tej części Polski. Jest to miejsce w którym obowiązkowo każdy musi się zatrzymać i zrobić zdjęcie.
Elektrownia Wodna Kamienna
I tu kolejna elektrownia wodna z początku XX wieku – Kamienna. Elektrownię omijamy przenosząc kajak a w zasadzie ciągnąc go po drewnianej pochylni. Po kilku kilometrach wypływamy z DPN-
Drawa poniżej parku
Odcinek poniżej parku narodowego to już spokojniejsza, ale równie piękna rzeka. Kiedyś tym odcinkiem Drawy spławiano drewno, które flisacy transportowali do tartaków zlokalizowanych nad Notecią. W tym celu Drawa na tym właśnie odcinku była wielokrotnie przebudowywana. Ale dziś już po tych pracach hydrotechnicznych nie ma śladu. Płynąc w dół na prawym brzegu w kilometrze 15 dostrzeżemy ujście rzeki Mierzęckiej Strugi, którą również można pływać kajakiem.
Biwak Hutniki
Po godzinie na prawym brzegu na lekkim wzniesieniu dostrzeżemy skromne pole biwakowe Hutniki. Mała drewniana wiata oraz miejsca do siedzenia to idealne miejsce, aby odpocząć a nawet zatrzymać się na dłużej. Płynąc dalej mijamy wieś Przeborowo, w której również jest pole biwakowe dedykowane kajakarzom.
Bystrze i Meta na Drawie
Pod mostem kolejowym w Łokaczu czeka nas niesamowita atrakcja. Bystrze o różnicy poziomów około 50-
Drawa -
Km 180,0 Start przy plaży na terenie kempingu nad jeż. Drawsko w Czaplinku.
Czaplinek -
Jako warownia słowiańska Czaplinek został przekazany w 1288 r, przez księcia Przemysława II Zakonowi Templariuszy. Następnie opanowany przez Brandenburgię. Prawa miejskie uzyskał na przełomie XIII/XIV wieku. W roku 1368 został odzyskany dla Polski przez króla Kazimierza Wielkiego. Utracony w roku 1657 na korzyść Brandenburgii, W granicach Polski znalazł się ponownie dopiero w roku 1945. Zniszczony \v 50%. Zachowane /ahytki; kościół parafialny Świętej Trójcy, z XIII w.. na miejscu słowiańskiego grodu; kościół filialny Świętego Krzyża z 1829 roku, ratusz pochodzący z 1845 roku; domy o konstrukcji szkieletowej z XVIII i XIX w.
Jezioro Drawsko -
Jezioro rozczłonkowane, jako efekt skrzyżowania kilku rynien jeziornych, tworzących daleko wysunięte zatoki: Rzepowską, Hcnrykowską. Rękawicką, Dno piaszczyste, woda czysta. Na jeziorze wyspa Bielawa o powierzchni 80 ha z okazem zabytkowego buka.
Brzegi Drawska zadrzewione, przeważnie wysokie (do 40 m nad poziomem jeziora), tylko brzeg zachodni częściowo zalesiony.
Drawa wpływa od wschodu z jeziora Żerdno, wypływa z zatoki Rzepowskiej do jeziora Rzepowskiego (39 ha).
Opływanie jeziora Drawsko należy potraktować jako wstępny etap spływu Drawą. Wzdłuż linii brzegowej skierować się z Czaplinka w kierunku północ -
Km 175,8 Najbliższe płatne pole namiotowe znajduje się w Starym Drawsku na wsch. brzegu jeziora naprzeciw wyspy Bielawy. Biwakowanie na terenach poza dozwolonymi jest zakazane -
Płynąc z biwaku w Starym Drawsku w kierunku jeziora Rzepowskiego, południowy brzeg wyspy Bielawy pozostawia się po prawej stronie.
Km 170,8 Wypływ Drawy z zatoki Rzepowskiej jeziora Drawsko. Rzeka wąska, prąd bystry, brzegi zadrzewione. W korycie kładka z drągów. Gałęzie i pojedyncze, zwalone drzewa nie stanowią szczególnej przeszkody.
Km 170,0 Jeż. Rzepowskie, płynąć przy lewym brzegu. Największa głębokość jeziora -
Km 169,0 Wypływ Drawy z jeziora Rzepowskiego -
Prąd szybki lub rwący, w korycie pojedyncze, zwalone drzewa i gałęzie, spływ przebiega jednak bez zakłóceń. Drobne zakręty rzeki tworzą wielki łuk zmieniając zasadniczy kierunek z zachodniego na południowy. Woda czysta.
Km 165,1 Betonowy most drogowy, L -
Km 164,6 Ujście Drawy do jeziora Krosino (powierzchnia 90 ha, głębokość 17 m). Jezioro o kształcie litery L ma długość 4 km, a największą szerokość 700 m. W północnej części, od zachodu, znajduje się zarośnięte ujście dawnego koryta Drawy, tzw. Drawiska. W zachodnim krańcu jeziora widać dwie wysokie wieże pośród zabudowań -
Km 162,0 Wypływ Drawy w kierunku południowym z południowej części jeziora Krosino -
Las przy lewym brzegu towarzyszy rzece aż do strugi łączącej Drawę z jeziorem Wilczkowo. Most drogowy, bystry prąd -
L-
Jezioro Wilczkowo ciągnie się ponad 4 km w kierunku północno-
Rzeka bardzo kręta, prąd wolny, szerokość koryta zwężona gałęziami drzew. Brzegi podmokle z szuwarami i pokrzywą. Km 159,8 L -
Km 156,5 Młyn w Złocieńcu -
Zlocieniec -
Przed rokiem 1000 Złocieniec był grodem słowiańskim, w następnych wiekach należał na przemian do Brandenburgii. Polski t Prus. Najcenniejszym z uchowanych zabytków jest gotycki kościół parafialny / X1V~XV w., odbudowany w 1782. W rynku ratusz. Na brzegu Drawy fundamenty rozebranego zamku z XIII-
Poniżej Złocieńca wąska rzeka zmienia charakter. Brzegi stają się wyższe, nie ma dobrych miejsc biwakowych, mało drzew i krzaków. W korycie skupiska wodnej roślinności, trzciny zwężają lustro wody. Rzeka meandruje. Wodorosty nieco utrudniają spływ.
Km 147,8 P -
Poniżej ujścia Kokny Drawa nieco się zmienia. Koryto staje się węższe, prąd dostrzegalny, znikają wodorosty. Wiele zakrętów, gałęzie drzew zwisają nad wodą. Km 145,5 L -
Km 142,0 P -
Na rozwidleniu rzeki, przed pierwszymi zabudowaniami miasta, trzeba skierować się w prawą odnogę, przepłynąć przez centrum miasta i pod kilkoma mostami. Dogodnym punktem na zatrzymanie się jest teren stanicy wodnej. Dobre dojście do wody, pomosty -
Km 135,3 Drawsko Pomorskie -
Okresowymi właścicielami Drawska na przestrzeni tysiącletniej historii byli: Nowa Marchia, Brandenburgia, Krzyżacy. Prusy i oczywiście Polska. W ostatniej wojnie, w krwawych walkach o przełamanie Wału Pomorskiego, zginęło na tym terenie 3.5 tyś. żołnierzy polskich i radzieckich. Znis/c/onc w 80% miasto wróciło w 1945 r. do Polski. Z wartościowych /ubytków pozostał póżnogotycki kościół parafialny z XIV-
Poniżej Drawska Drawa zaczyna meandrować a jej charakter doskonale opisano w przewodniku: ,,... odcinek o brzegach porośniętych rosochatymi i krzaczastymi wierzbami. Dużo podwodnych pni, kołków, gałęzi, a poniżej prąd jest dość szybki, płynięcie wymaga umiejętności i ostrożności."
Km 132,3 Poniżej Drawska i poniżej mostu kolejowego pewne trudności w spływie sprawiają zniszczone urządzenia dawnego młyna Młynowo. Na rozwidleniu przed młynem należy wpłynąć w prawą odnogę, a za zakrętem rzeki spłynąć z progu pod prawym przęsłem mostu.
Zniszczony mostek -
Km 123,3 Ujście Drawy do jeziora Lubię.
J. Lubię -
Km 121,9 L -
Km 118,0 P -
Km 114,7 L -
Km 113,0 P -
Piękna jest Drawa poniżej jeziora Lubię. Szerokie koryto miejscami zwężone do 2 m przez gałęzie krzaków i drzew. Prąd średni, na odcinku przełomu szybki. Kilka przeszkód ze zwalonych drzew zmusza do uważnego sterowania. Brzegi porośnięte szuwarami i trzciną, miejscami, w wyższych partiach las sosnowy. Olbrzymia ilość zakoli i zakrętów.
Most drogowy, P -
Km 112,2 Kładka, początek przełomu Drawy, najpiękniejszy odcinek jej środkowego biegu. Rzeka wije się między lasem a łąkami, prąd nabiera szybkości. Brzegi coraz wyższe, las dochodzi do koryta rzeki. Na przełomowym odcinku woda jest płytka, miejscami rwąca, czysta. Występują rozlewiska i urwiste brzegi.
Stopniowo dolina poszerza się, lasy oddalają się od rzeki, meandry, brzegi niższe.
Km 102,0 Ujście Drawy do jeziora Dębno Wielkie. Długość jeziora 2 km, szerokość 800 m, największa głębokość 6 m. Brzegi w większości niskie, częściowo podmokłe, zalesione. Do wypływu Drawy należy kierować się na zachód, w zwężającą się lejkowato zatokę. Bardzo dobre miejsca biwakowe znajdują się w lewo od ujścia Drawy do jeziora. Na wysokich pagórkach rośnie las sosnowo-
Km 101,0 W środkowej części zachodniego brzegu wąska cieśnina łączy jezioro Dębno Wielkie z jeziorem Dębno Małe. Płynąc w kierunku zachodnim przecinamy jezioro Dębno Małe otoczone lasami.
Km 100,0 Na zwężeniu przed następnym jeziorkiem most na drodze Drawsko-